آموزش توابع MID و FIND

ممکنه این سوال پیش بیاد که اگر ما بخوایم تعدادی کاراکتر از وسط یک عبارت جدا کنیم چکار باید بکنیم. مثلاً بخوایم عدد مربوط به ماه رو از یک تاریخ استخراج کنیم. جواب استفاه از تابع MID اکسل هست. با من در ادامه آموزش همراه باشید.

 قاعده کلی تابع MID اکسل:

MID(تعداد کاراکترها,نقطه شروع,متن)

  • متن: در این پارامتر عبارتی که میخوایم تعدادی از کاراکترهای اون رو جدا کنیم مشخص میکنیم. این پارامتر میتونه یک عدد، یک متن یا یک فرمول باشه.
  • نقطه شروع: این پارامتر مشخص میکنه که ما از چندمین حرف میخوایم شروع به جداسازی کنیم. این پارامتر باید بزرگتر یا مساوی 1 باشه. اگر این پارامتر رو برابر 1 قرار بدیم جداسازی از اولین کاراکتر موجود در متن شروع میشه و در واقع تابع MID اکسل ما به تابع RIGHT تبدیل میشه. اگر مقدار این پارامتر رو بزرگتر از تعداد حروف موجود در پارامتر اول تابع تعیین کنیم، یک عبارت خالی به عنوان نتیجه تابع برگردونده میشه.
  • تعداد کاراکترها: این پارامتر مشخص میکنه که با آغاز از نقطه شروع مشخص شده در پارامتر دوم تعداد چند حرف باید از متن اصلی جدا بشه.

مثالی از استفاده از تابع MID اکسل:

جدول زیر رو در نظر بگیرید:

نام کالاتاریخ خریدتعداد خریدماه خرید
کالای شماره 11392/04/07250
کالای شماره 21391/12/12154
کالای شماره 31393/01/05700
کالای شماره 41394/10/29450
مثالی از استفاده از تابع MID اکسل:

قراره با تابع MID اکسل در ستون چهارم ماه خرید رو با استفاده از داده های ستون تاریخ خرید بدست بیاریم. برای اینکار اول فرمولم رو در سلول D2 مینویسیم و بعد اون رو در سلول های D3 تا D5 کپی میکنیم.

  • اولین پارامتر تابع MID اکسل که میخوایم با جدا کردن بخشی از اطلاعات اون به ماه خرید برسیم در ستون دوم قرار داره. بنابراین پارامتر اول تابع رو برابر B2 قرار میدیم.
  • ماه خرید کالاها کاراکترهای ششم و هفتم از سمت چپ هستند در واقع ماه خرید کالا از ششمین کاراکتر شروع میشه پس پارامتر دوم تابع MID اکسل رو برابر 6 قرار میدیم.
  • طول بخشی که مشخص کننده ماه خرید هست دو کاراکتر هست. بنابراین پارامتر سوم رو برابر 2 قرار میدیم تا هم کاراکتر ششم و هم کاراکتر هفتم از عبارت ما جدا بشن.

آموزش توابع MID و FIND آموزش توابع MID و FIND آموزش توابع MID و FIND

در نهایت تابع ما به شکل زیر کامل میشه:

MID(B2;6;2)

حالا فرمول سلول D2 رو در سلول های D3 تا D5 کپی میکنیم. با اینکار جدول ما به شکل زیر کامل میشه:

نام کالاتاریخ خریدتعداد خریدماه خرید
کالای شماره 11392/04/0725004
کالای شماره 21391/12/1215412
کالای شماره 31393/01/0570001
کالای شماره 41394/10/2945010
ماه خرید

آموزش توابع MID و FIND

آموزش تابع FIND – جستجو کاراکتر

تابع FIND یکی از کاربردی ترین توابع متنی اکسل می باشد.ساختار بسیار ساده ای دارد.این تابع به ما می گوید یک کاراکتر(حرف)چندمین کاراکتر در یک متن(یا رشته متنی) می باشد.یعنی خروجی این تابع یک عدد می باشد.

ساختار تابع FIND:

=FIND(find_text, within_text, [start_num])

=FIND(چندمینکاراکتر(اختیاری), متن موردنظر, کاراکتر موردنظر)

آموزش توابع MID و FIND آموزش توابع MID و FIND آموزش توابع MID و FIND

با یک مثال این تابع را آموزش می دهیم.کلمه OFFICE را در نظر بگیرید.می خواهیم بدانیم حرف C چندمین کاراکتر این کلمه می باشد.جواب 5 می باشد.فرمول آن به صورت زیر می باشد:

=FIND(“C”,”OFFICE”)

آموزش توابع MID و FIND

find_text:

در این قسمت کاراکتری را که قصد داریم در متن خود پیدا کنیم وارد می کنیم

within_text:

در این قسمت متن مورد نظر خود را وارد می کنیم.

آموزش توابع MID و FIND

شاید در ابتدا قابلیت این تابع چندان جذاب نباشد.اما این را بدانید که این تابع در ترکیب با توابع دیگر به کار میرود و بسیاری از خواسته های شما با این تابع رفع خواهد شد.

ترکیب دو تابع MID و FIND:

حال که نحوه بکارگیری این دو تابع را آموختیم زمان آن رسیده که کاربرد اصلی این دو تابع که همان یافتن کاراکتر خاصی در میان رشته ای از کلمات است را در یابیم. فرض می کنیم رشته ای از اطلاعات آدرس به صورت زیر وجود دارد

آموزش توابع MID و FIND

هدف استخراج دو کلمه اختصاری هر استان پس از کاراکتر “,” کاما می باشد. لذا ابتدا به وسیله تابع FIND مکان کاراکتر “,” را به صورت زیر تعیین می کنیم. از آنجایی که این حروف اختصاری دو کاراکتر بعد از “,” می باشند لذا در تابع جستجو از مقدار +2 استفاده می کنیم.

آموزش توابع MID و FIND

به طور مثال CO در مکان 10 در رشته قرار دارد. حال با ترکیب این مقدار با تابع MID ابتدا به نقطه مورد نظر برای استخراج می رویم و سپس تعیین می کنیم چه تعداد کاراکتر مورد نیاز است که در اینجا هر حرف اختصاری شامل 2 کاراکتر است پس عدد 2 به عنوان مقدار کاراکتر درخواستی تعیین می شود و درنهایت تابع به صورت زیر در خواهد آمد.

آموزش توابع MID و FIND

با تعیین مقدار کاراکتر و همچنین نقطه شروع بوسیله تابع FIND می توان انواع کاراکتر و رشته ها را از درون سایر رشته ها استخراج نمود.

آموزش توابع MID و FIND آموزش توابع MID و FIND آموزش توابع MID و FIND آموزش توابع MID و FIND آموزش توابع MID و FIND آموزش توابع MID و FIND

خدمات فرابگیر

  1. تبلیغات در فضای مجازی گوگل، اینستاگرام و فیس بوک.
  2. مدیریت صفحات اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک.
  3. برنامه نویسی حرفه ای با جدیدترین متدهای روز دنیا
  4. طراحی وب سایت و سئو نمودن مطالب با جدیدترین راهکارها برای بازدید حداکثری مطالب
  5. خدمات طراحی سربرگ؛ کار ویزیت، لوگو و بسته مدیریتی
  6. پروژهای دانشجویی در زمینه تحقیق در عملیات، آمار و تصمیم گیری چند معیاره
  7. آموزش مجازی برای کاربران در زمینه های درخواستی دوره های موجود در وب سایت

باعث افتخارست که مجموعه ما تا کنون بیش از ۱۲۰۰ پروژه موفق در زمینه های متخلف ارائه نموده است که با مراجعه به بخش نمونه کارها در دسترس شما عزیزان قرار گرفته است. در صورتی که تصور می کنید پروژه مورد نظر شما در این دسته بندی ها قرار ندارد با تماس با تیم حرفه ای ما می توانید از مشاوره رایگان بهره مند گردید.

2 دیدگاه برای “آموزش توابع MID و FIND

نظرات بسته شده اند.

X