ترکیب دو تابع INDEX MATCH

تابع INDEX و تابع MATCH دو تا از توابع بسیار قوی در اکسل هستند که ترکیب و استفاده مناسب از اونها میتونه به ما در نوشتن فرمول‌های بهتر کمک زیادی کنه.

ترکیب دو تابع INDEX MATCH
ترکیب دو تابع INDEX MATCH

همونطور که قبلاً با تابع INDEX آشنا شدیم در این تابع یک محدوده رو مشخص میکنیم و با دادن شماره سطر و ستون دلخواه یک سلول رو برمیگردونیم. حالا اگر به جای تعیین دستی مقدار سطر و ستون، اینکار رو با استفاده از نتیجه تابع MATCH انجام بدیم میتونیم کارهای زیادی در اکسل انجام بدیم و خیلی از مشکلات فرمول نویسی خودمون رو به راحتی حل کنیم.

ترکیب دو تابع INDEX MATCH

با استفاده از ترکیب دو تابع INDEX و MATCH در اکسل میتونیم شماره سطر یا ستون مقداری رو جستجو کنیم و مقدار متناظرش رو در یک سطر یا ستون دیگه برگردونیم. در ادامه این مطلب آموزش اکسل با کاربرد این دو تابع بیشتر آشنا میشیم.برای اینکه کمی بهتر متوجه بشیم چه کارهایی میشه با ترکیب دو تابع INDEX و MATCH در اکسل انجام داد جدول زیر رو در نظر بگیرید:

ABC
1کد محصولنام محصول
21282قطعه شماره 1
31464قطعه شماره 2
41398قطعه شماره 3
51339قطعه شماره 4
61286قطعه شماره 5
ترکیب دو تابع INDEX MATCH

اگر بخوایم در این جدول بر اساس جستجوی کد محصول 1398، نام محصول رو بدست بیاریم میتونیم از تابع VLOOKUP که قبلاً در موردش نوشتم به شکل (VLOOKUP(1398;A:B;2;FALSE استفاده کنیم. اما اگر جدول ما مثل جدول زیر باشه:

ABC
1کد محصولکد محصول
212821282
314641464
413981398
513391339
612861286
ترکیب دو تابع INDEX MATCH

در این حالت دیگه تابع VLOOKUP کارایی نداره و نمیتونیم با استفاده از این تابع بر اساس جستجوی کد محصول، نام محصول رو بدست بیاریم چون نمیشه پارامتر سوم تابع VLOOKUP رو -1 قرار داد و به عقب حرکت کرد. اینجاست که میتونیم با استفاده از ترکیب دو تابع INDEX و MATCH  این مشکل رو حل کنیم و به هدفمون برسیم.

ترکیب دو تابع INDEX MATCH ترکیب دو تابع INDEX MATCH ترکیب دو تابع INDEX MATCH ترکیب دو تابع INDEX MATCH

  1. ابتدا تابع INDEX رو مینویسیم و پارامتر اول اون رو A:A قرار میدیم، چون میخوایم نام محصول رو مشخص کنیم و نام محصول هم در ستون AA قرار داره.
  2. در حالت عادی میتونستیم شماره سطر رو به تابع INDEX بدیم. شماره سطر عدد 1398 برابر 4 هست اما ما نمیخوایم این شماره سطر رو دستی وارد کنیم. بلکه میخوایم شماره سطر به صورت خودکار توسط اکسل پیدا بشه. اینکار رو با تابع MATCH انجام میدیم. تابع(MATCH(1398;B:B;0 دقیقاً اینکار رو برای ما انجام میده. یعنی عدد 1398 رو در ستون B پیدا میکنه و شماره سطر اون رو که برابر 44 هست برمیگردونه.
  3. در نهایت تابع بخش 2 رو در تابع INDEX خودمون قرار میدیم تا تابعمون به شکل زیر کامل بشه.

INDEX(A:A;MATCH(1398;B:B;0))

میتونیم به جای عدد 1398 یک سلول یا هر کد دیگه‌ای رو قرار بدیم و تابع بالا نام محصول متناظر با اون کد رو برای ما پیدا میکنه.

خدمات فرابگیر

  1. تبلیغات در فضای مجازی گوگل، اینستاگرام و فیس بوک.
  2. مدیریت صفحات اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک.
  3. برنامه نویسی حرفه ای با جدیدترین متدهای روز دنیا
  4. طراحی وب سایت و سئو نمودن مطالب با جدیدترین راهکارها برای بازدید حداکثری مطالب
  5. خدمات طراحی سربرگ؛ کار ویزیت، لوگو و بسته مدیریتی
  6. پروژهای دانشجویی در زمینه تحقیق در عملیات، آمار و تصمیم گیری چند معیاره
  7. آموزش مجازی برای کاربران در زمینه های درخواستی دوره های موجود در وب سایت

باعث افتخارست که مجموعه ما تا کنون بیش از ۱۲۰۰ پروژه موفق در زمینه های متخلف ارائه نموده است که با مراجعه به بخش نمونه کارها در دسترس شما عزیزان قرار گرفته است. در صورتی که تصور می کنید پروژه مورد نظر شما در این دسته بندی ها قرار ندارد با تماس با تیم حرفه ای ما می توانید از مشاوره رایگان بهره مند گردید.

X